RECENZE | Z kouře a kamene od Alžběty Bílkové

Název: Z kouře a kamene
Autor: Alžběta Bílková
Žánr: fantasy
Počet stran: 336
Vydáno: Fragment, 2018

Knížka Z kouře a kamene byla na mém TBR (=to be read – k přečtení) seznamu už nějaký ten pátek… Ale nedávno se náhodou tato kniha objevila v mém životě – moje máma ji jen tak našla ležet na lavičce v šatně. Prý kolem ní chodila celkem dlouho, až se rozhodla, že si ji (společně s nějakou další knížkou) vezme domů. Asi ji nikdo nechce, když tam leží tak dlouho. A dala jí mě. Protože mamka čte trochu jiný žánr. No a čirou náhodou byla na mém seznamu knih k přečtení.

Tak jsem se do ní pustila (hned jak jsem odložila knihu January a Deset tisíc dveří). A opravdu se mi líbila! Je to další český autor a musím říct, že jim asi začínám přicházet na chuť. Ne, že bych teď nečetla nic jiného, ale občas možná zabrousím do té české fantasy.

Je to velmi zajímavý příběh o neznázích obyčejné lidské dívky, která je ze dne na den vtažena do Šerosvěta, který jen tak někdo nevidí… ledaže by do něj musel patřit. Na to, že je to autorčina prvotina (resp. prvotina co se vydaných knih týká) mě zaujala komplexnost a promyšlenost tohoto celého světa. No vážně! Magie, která se tu nachází, dává smysl. Alespoň v tomto příběhu. Líbí se mi postupný vývoj Carys, hlavní hrdinky, od ustrašené pubertačky po hrdou ženu, která si jde za svým cílem a nebojí se zkoušet nové věci a výzvy. Trošku jsem čekala nějakou romantiku, ale po dočtení mi ani nechybí.

Nedivím se, že autorka vyhrála soutěž Hvězda inkoustu, protože tato kniha se mi opravdu líbila. Příběh je uvěřitelný, postavy jsou plastické a děj graduje. Trochu mě mrzí, že v příběhu není více popsané to, jak se Carys seznamuje s novými schopnostmi. Je to ale prvotina, tak se to dá odpustit.

Hodnocení: 87 %

Obsah: Morigan – nádherné, ale kruté město. Obyčejní smrtelníci zde žijí po boku nadpřirozených bytostí Šerosvěta a pod přísným dohledem čtyř vládců města. Když se jeden z nich objeví na prahu domu Carys Obelové a zemře jí v náručí, dívka netuší, že tenhle okamžik jí zásadně změní život. Může se totiž stát jeho nástupkyní – nositelkou titulu paní kouře a kamene. Aby titul získala, musí však podstoupit těžkou zkoušku od ostatních pánů města. Obstojí? Dokáže poznat spojence a odhalit nepřátele? Najde sílu a odvahu bojovat s nástrahami, ale i sama se sebou?